Gårdagens dag med Lärarförbundet var oerhört intressant och givande. Gunilla Carlson Kendall, leg. psykolog, höll i heldagsseminariet med utgångspunkt i neuropsykologi och pedagogik. Fick många tankeställare och verktyg för att hantera elever med diagnoser som ADHD, autismspektrumsvårigheter och utvecklingsstörning. Vilka tecken pekar på de olika diagnoserna? Finns det hjälpmedel? Hur kan jag som lärare anpassa min undervisning efter eleven?
Det absolut viktigaste jag vill dela med mig av (som var nytt för mig), när det gäller elever med diagnoser, är minusloopen och plusloopen. Negativ bekräftelse befäster negativt beteende och positiv bekräftelse befäster positivt beteende. Det kanske låter rätt uppenbart, men jag gillar när det är handfasta råd som detta. Att lägga fokus på vad eleven klarar, och inte vad hen inte klarar. Vad bra att du har med dig väskan/pennan/boken idag! Härligt att du är så pigg! Genom att uppmärksamma detta beteende kommer elevens beteende, och lärande, att stärkas. Babysteps.
taggar
adlibris
antipasti
att lära sig
avfuktaren
bok
bologna
bröllop
en
english
examen
examensarbete
festligheter
florens
fredag
frukost
genus
glass
grill
gräsmattan
heh-laynah
huset
inspiration
intervju
italien
italienska
jobb
junk jar
kollegor
kollekotivet
kärlek
lunch
lärande
lärare
lärarförbundet
lärartankar
lärjeån
löpning
matkällaren
matkärlek
middag
modena
mops
mozzarella
musik
norm
parkhäng
pasta
pepp
pizza
prosciutto
reflektion
second hand
semester
skivstång
smoothie
sol
sommar
sommarläsning
spel
sushi
sva
söndag
tigelle
träning
tv-serier
undervisning
utbildning
vardagen
vattnet
vår
älska språk
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
You go girl!